interview

一生、音楽 Music for a lifetime

tofubeats トーフビーツ

スマートフォンをはじめて手にして、感動したという方は少なくないと思います。インターネットは瞬く間に世界とつながり、自らことばやイメージを発信することを可能にしました。それは言い換えればいままで東京と地方の間にあった高い壁が壊れ、情報の差がなくなったということ。今では地方発のZINE(ミニコミ誌)も人気ですし、アーティストの中には地方を拠点に活動をする方もいます。今回ご紹介するDJ・tofubeatsさんもそのひとり。生まれ育った街、神戸で地道に音楽活動を続け、結果としてインターナショナル・レーベルからメジャー・デビューの機会を得たという出色の音楽家です。地方×音楽×インターネットという「今」の要素がつまった彼の声を聴いてみましょう。

We’re sure that many of you felt a sense of cultural enlightenment when you held a smart phone in your hands for the very first time. These gadgets, which enable you to send messages and images around the world in an instant, have shattered the high wall between Tokyo and rural areas and closed the information gap. Rurally-based ZINES have gained a steady fan base and some artists have even set up base in these local areas. One such artist, who we’d like to introduce today, is DJ tofubeats. Born and raised in Kobe, DJ tofubeats is an extraordinary musician whose steady efforts to remain active in the music scene of his hometown have helped to launch his major debut on the international stage. Let’s now turn our attention to DJ tofubeats whose voice is brimming with the “modern” elements of locality x music x Internet.

まずは自己紹介からお願いします。 Firstly, please tell us a little bit about yourself.

神戸出身・在住の音楽プロデューサーです。DJと文筆業も行っています。音楽に目覚めたのは中学一年の時。最初にベースを買ってもらったのですがそれは一週間で飽きてしまって。ある日、バレーボール部の友人からヒップホップを聴かせてもらい、気になって調べてみるとヒップホップは楽器が弾けなくても機材さえあれば曲作りができるという。じゃあ、自分で作ってみようと。それが始まりです。それから中学二年の時に英検準二級に受かったらという条件付きで(見事受かって)念願の音楽機材サンプラーを買ってもらい、同時に母の勤め先から2,000円で買い取ったパソコンを使って作曲を始めました。作った楽曲をインターネットに公開していたら、2008年、高校三年の時にWIRE(石野卓球主催のテクノミュージックのイベント)の新人枠に抜擢され、それがきっかけで某大手レーベルから新人育成枠にスカウトされました。それから楽曲プロデュースの依頼が入るようになり、当初はアイドル系の楽曲提供、徐々に佐々木希さんやYUKIさんのリミックスなどを行うようになりました。その頃メジャー・デビューの話もあったのですが、なんとなく流れてしまって。プロにはなれないかもなと思い就職活動を始めました。しかし内定をもらったところで胃潰瘍を発病してしまい、療養のため余儀なく隠居生活に入りました。その隠居生活の思い出に、と思って作ったアルバム『Lost Decade』がひょんなことからワーナーミュージックのお世話になることになり、今に至ります。

I was born in Kobe where I’m still based and working as a music producer, DJ, and writer. I became interested in music when I was in the 7th grade. This was when my parents bought me my first bass – which I lost interest in after only a week. One day, one of my friends from my school volleyball team played some hip hop music for me. After some research, I discovered that even if you can’t play an instrument, you can still create hip hop music if you have the right equipment. So, I thought, why not make my own music? This marks the root of my musical beginnings. In the 8th grade, my parents bought me a music sampler on the condition that I pass the Grade Pre-2 level of the Eiken test (Test in practical English proficiency), which I managed to pass with flying colors. Together with the sampler and a 2,000 yen computer which I found at an office where my mother worked at the time, I began producing music and sharing it online. In 2008, when I was in my last year of high school, I was selected as a winner in the Newcomer’s category by WIRE (a techno music event hosted by Takkyu Ishino), after which I was scouted by a major record label to participate in their newcomer training program. From then on, I began receiving requests to produce music starting with songs for idols, and gradually expanding into remixes for artists like Nozomi Sasaki and YUKI. There was talk about a major debut at that time but it kind of got swept under the rug. I lost hope of becoming a professional musician so I started looking for a job. Just when I got an official job offer, I was diagnosed with a stomach ulcer and I had no choice but to retire and live a quiet life. My “Lost Decade” album that I made while I lived in quiet retirement is what surprisingly led me to begin working with Warner Music and brought me to where I am today.

デジタル機器を駆使するDJでありながら、どこか堅気な感じもします。そこがものすごく今っぽくもあり、女性に好まれそうです。 You have excellent command of digital equipment as a DJ, but you still have a sense of candid honesty about you. It’s a very modern quality and I’m sure women love it.

そうでしょうか(笑)。でも念のためにぜひそのあたり省かずに書いていただけると有難いです!僕はDJではあるのですが、いわゆる“DJ”のイメージとはまったく似ても似つかぬ性格でして、外出もあまりしないし、クラブやライブに行くことは今でも苦手意識を感じています。学生時代は登校しても早く家に帰って機材を触りたいと思ってましたし。そもそも人見知りも激しく、高校生の時に今のマネージャーと初めて会った時も一度も目を合わせずに別れたということもありました(笑)。これはインターネットのよくない影響かもしれませんが、僕は直接人と向き合って知り合うということに対する意識がやや希薄で、仕事でもメールのやりとりだけで進めてしまうこともままあるんです。実際の人間関係が希薄になりがちというあまりよくない影響は確かにありましたが(笑)、でも作曲するうえでインターネットは僕にとって切っては切り離せぬ存在で、YoutubeやSoundCloudなどインターネット・サービスを媒介にして音楽をやりとりする瞬間を目撃できた、体験できたということは僕の人生の中で大きな糧になっています。その後、人見知りは大学時代に以前よりはクラブに行くようになってようやく直りました。女の子と対面して話すのにはさらにもう5年かかりましたが。そんな僕がいま『花椿』をはじめとした女性誌の仕事をいくつか受けているということは本当に予想外の出来事で、たまにしみじみとしてしまいます。

Do you think so? I’d be grateful if you made sure to include that part in your article (laughs). I’m a DJ, but I don’t fit the typical “DJ” mold – for instance, I don’t go out much and I’m not really into going to clubs or live concerts. Even as a student, all I wanted to do was to get home after school and tinker with my music equipment. I was really shy, and when I met my current manager for the first time when I was in high school, we ended up parting company without me making eye contact even once (laughs). This probably stems from the negative effects of the Internet, but I was always somewhat hesitant about meeting people in person and getting to know them. Even with work, I often get everything done through email. When I’m composing music, I’m completely attached to the Internet which tended to impair my ability to maintain favorable relationships with real people (laughs). So, the moment I discovered Internet services such as Youtube and SoundCloud as a medium to discuss music, it ended up becoming a huge source of spiritual nourishment for my life. Since then, my shyness improved and I started going to clubs when I was a university student. It took me another 5 years after that to work up the nerve to talk to women face to face. It’s beyond my wildest dreams that someone like me is now getting work from Hanatsubaki and other women’s magazines, and at times I feel deeply touched.

昔の音楽、自身の音楽について思うことはありますか? Do you ever think about music from the past or your own music?

いままで聴いていた曲で、「これが資生堂のCMソングだったのか」という曲がいくつかありました。もともと昔の曲は好きなので、学生時代はTSUTAYAに通って「あ」から順に借りて聴いていましたし、アナログの7インチドーナツ盤、とくに80年代のディスコ系は今でも集めています。好きな音楽家は、渡辺貞夫さん、クリスタルキングさん、そして僕のスターでもある坂本龍一さんなど。松原みき(1981年の『ニートな午後3時』でCM楽曲起用)さんも超好きです。『真夜中のドア~stay with me』は邦楽の中で一番好きかもしれません。曲もさることながら、「~」から続くサブタイトルがたまりません。これらの昔の楽曲は強いというか、それがゆえに今の時代まで残っているということでもあると思うのですが、とくにCMソングはインパクトが強い。歌番組やカラオケを意識してか、だれでも歌えるようにAメロ、Bメロ、サビ、というフォーマットが厳格で、30秒でもフルコーラスでも強い。歌番組でワンコーラスしか歌えないという時でもきちんと曲として成立するものを作ろうとしていた。そこに関係者のプロ意識を感じます。一方、ウェブには構成の制限があまりありません。僕はCMのように30秒勝負ではなく、5分聴いてもらうということを念頭において作っているので、どことなくいい感じ、昂揚感が持続していくようなムードを目指しています。ちなみにですが、僕は楽器が弾けません。本来音楽は楽器を弾くという身体的習熟が必要なものですが、パソコンとヒップホップのおかげで音楽は楽器がなくとも作曲ができるようになりました。通常の作曲のように定義から入らずに、自分が理想とする音に近づけていく行為が僕にとっての作曲すること。なので、自分が気持ちいいと思う音を適当にあわせて作曲した後で、「これがかの有名なペンタトニックスケール(音階の種類)というのか」と発見することがよくあります(笑)。

There are several songs that I used to listen to that I discovered were used in Shiseido commercials. I always loved the oldies, and when I was a student I used to rent CDs from Tsutaya with titles starting from A and worked my way up the alphabet. I still collect 7-inch vinyl records today, especially songs from the 80s and disco music. My favorite musicians are Sadao Watanabe, Crystal King, and my idol, Ryuichi Sakamoto. I also love Miki Matsubara (1981 commercial song “Neat na Gogo Sanji” (Neat 3PM)). My most favorite Japanese song is probably “Mayonaka no Door – stay with me” (Midnight Door – stay with me). Not only the song, but the subtitle that follows the dash mark is also irresistible. These oldies were powerful and that’s why they’re still around today, but the songs in the commercials in particular made a huge impact. Perhaps the songs were created with TV music programs or karaoke in mind, but they rigorously followed the A melody, B melody, refrain format, and are effective as a 30-second track or in full chorus. The songs were carefully crafted to be complete even if there was time to sing only one chorus during a music program. I could sense the professionalism of the creators. In contrast, there are no rigorous limits when it comes to the Internet. Rather than conveying my message in 30 seconds like in a commercial, I concentrate on creating 5-minute long songs with the aim of bringing a pleasant and uplifting mood to listeners. Just as an aside, I can’t play any instruments. By nature, music necessitates proficiency in an instrument, but with the advent of computers and hip hop music, it became possible to compose music even without an instrument. To me, composing music is about discovering the ideal sound without being tied to the defined rules of conventional music composition. So, sometimes after I finish composing a piece of music with a sound that feels good and comfortable, I come to the realization that “this is what they call the famous pentatonic scale (a type of musical scale)” (laughs).

tofubeatsさんが思う美しいものはなんですか? What is beauty to you?

僕が思う「美」はイデアの概念に近くて、存在はしているけれど、その意味を創るのは人それぞれという、あまり他者と共有ができない感覚だと思います。絶対的な「美」があるというよりは、それぞれが美しいと思うもの、自然と心惹かれてしまうものが美しい。個々人が感じる美が個性や気付きとも言えるし、それは「善し悪し」では測ることができないと思う。正誤ではなく、「好きかきらいか」ということが大事。音楽を作る人たちの中でも「美」をゴールに据えて、そこに向かって作る人もいればそうではない人もいる。その多様な状態がいいと思うし、そのそれぞれの目標が、言い換えれば「美」ということになるのではと思います。

To me, beauty is like an idea, something that exists but for which meaning is created by each individual; it’s a sensation that can’t really be shared with others. I don’t think of “beauty” as an absolute, but there is beauty in each and everything, such as in nature and things that we feel attracted to. The things that individuals perceive as beautiful depend on their personality and sense of perception, and I believe they can’t be defined as right or wrong. The main point is the individual’s sense of like or dislike. Some music composers set “beauty” as their goal in creating their music, but others do not. I think diversity is a wonderful thing, and these individual goals can even be viewed as “beauty” in itself.

今後の抱負を! Please tell us about your future aspirations!

メジャーである、ミュージシャンである、といった表面的なことに関わらず、一生音楽を作っていきたいです。音楽を作ることは昔から相も変わらず僕が一番好きなこと。一生楽しく音楽を作り続けるために何をしていくか、ということが僕のすべてにわたる基準です。一度、生計を立てることを理由に就職を考えた時もありましたが、僕はやっぱり音楽で生きていきたいと思った。メジャーの立場だと華やかなタレントの方々と一緒に曲を作ったり色々と楽しいことができます。そしてそれは音楽にしかできないことです。そのためにこれからも音楽を作っていきたいし、そして作るからにはいい音楽をみなさんにお届けしたいと思います。これが僕の変わらぬ想いです。最後に、今制作中の新作アルバムについてすこしだけ。タイトルは『ポジティブ』です。レーベルの方からの助言もあり、明るく元気にいこうという意味を込めました。これまでは好きなミュージシャンや縁のある方とコラボをしてきたのですが、今回は間口を広げ、初対面ですが御一緒したら面白そうな方に声を掛けてみました。豪華な方々とのコラボがたくさんのアルバムになります。僕もそろそろ精神的にも大人になりたいですし、明るく振舞えるように頑張ります。

Without being caught up in the superficial trappings of being a major artist or musician, all I want to do is to spend my life making music. Composing music has always been and will always be what I love to do the most. I base my life on thinking about what I need to do in order to be able to continue enjoying composing music for the rest of my life. There was a time that I considered finding employment in order to earn a living, but I decided I wanted to make a living through music. As a major artist, I get an opportunity to enjoy composing music with some brilliant talents. This is something that I can only do through music. For this reason, I want to continue making music and to dedicate myself to delivering great music to listeners. This is my unchanging wish. I’m now working on a new album entitled “Positive.” The people at my record label helped me come up with the title which is meant to inspire a bright and cheerful feeling. Up until now, I worked in collaboration with musicians I liked or with artists with whom I had connections. This time I widened my horizons and approached people I’ve never met before but with whom I thought it would be fun to work with. This album is packed with collaborations with some amazing artists. Pretty soon, I want to grow in spiritual maturity, so I’m going to strive to be more cheerful and friendly.

tofubeats(トーフビーツ) Track Maker/DJ

1990年生まれの神戸
出身、在住のトラックメイカー
兼DJ。音楽活動の合間に執筆
業も行うが、俳優業はまだ早いと
思っている。ただいま2ndアルバム
のリリースを準備中!

A track maker and DJ living in Kobe,
where he was born in 1990. While active
in the music industry, he also writes, but
thinks it’s too early for him to break into
acting. He’s now working toward
releasing his second album!

http://www.tofubeats.com/

https://soundcloud.com/tofubeats