
1968
pink pop
学生運動がピークを迎える一方、巷は66年から続くいざなぎ景気で好景気。女性像も軽やかで明るく、キュートなイメージが求められました。女性たちの元気な勢いは、70年のウーマン・リブにつながっていきます。(写真:横須賀功光)
It was a time when the student movement was peaking, and Japan was enjoying a thriving economy stemming from the start of the Izanagi economic boom in 1966. Women sought the light, cheerful, cute image. The energetic spirit of the women you see here eventually evolved into the 1970 women’s liberation movement.(Photo:Noriaki Yokosuka)
1972
くちびるのすべて
70年代に入り、資生堂の口紅のラインナップも増えてきました。この誌面では資生堂の口紅を豊かなヴィジュアルで紹介する試みを行っています。ポップなくちびるのアイコンがだんだんとハートに見えてくるから不思議です。(写真:佐藤明)
Everything about Lips
With the start of the 1970s, Shiseido enhanced its lineup. The page you see here is an attempt to introduce Shiseido’s lipstick through a richly engaging visual. It’s wonderfully strange how the pop lip icon starts to look more and more like a heart the longer you look at it.(Photo:Akira Sato)
1977
MY PURE LADY
『花椿』の前アートディレクター、仲條正義によるグラフィック・デザインが目を引く口紅特集。長縄跳びをしている子どもやほほを寄せ合う犬などのグラフィックが楽しい印象です。女性像は引き続き、ピュアで元気いっぱいなイメージです。
The eye-catching graphic design of this special lipstick feature was done by Hanatsubaki’s former art director, Masayoshi Nakajo. The graphic, with children long rope jumping and two dogs coming cheek to cheek, evoke an image of pure fun. The female image continues to lean toward cheerfulness and purity.
1982
上機嫌を表す「ルンルン」が流行語だったこの年、誌面もどことなく「ルンルン」しています。唇をデザインモチーフとしてとらえた『花椿』らしい企画です。映画『フラッシュ・ダンス』の公開は翌年ですが、隣の女性、どことなくエアロビクス・チックに見えませんか?(写真:小暮徹)
The title for this page is taken from the buzzword “Runrun” for that year, meaning “euphoric mood.” This project is a perfect match for Hanatsubaki which perceived lips as a design. The movie Flashdance was released a year later, but the woman on the left evokes a sense of aerobics style. (Photo: Toru Kogure)