
1985年5月号 天地創造
SF小説家の大原まり子による創造の物語「天地創造」。機械の不滅帝国を滅ぼすための究極兵器として誕生した「かれ」が自由意思をもち、生きる実感を得るまでをファンタジックに描写した短編です。もっと読みたくなる物語です。
Tenchi Sozo (Creation of the Universe)
in the May 1985 issue
“Tenchi Sozo” is a creation story written by science fiction writer Mariko Ohara. It’s a fantastical short story of an ultimate weapon called “Kare” that was created to destroy the immortal empire of machines, but develops its own free will and eventually the awareness of being alive. It’s a story that keeps you wanting more.
1990年1月号 12星座のロマン
ときにオカルティックで論理性を欠くとみなされる占星術。一見、科学とは相反するものと思われがちですが、じつは占星術は壮大な宇宙の論理を取り込み、人間の精神や文学、絵画、音楽などあらゆる芸術にインスピレーションを与えてきた未完の、万能の書であると、ここでは説かれています。占星術に対する見方があらたまる特集です。 写真:横木安良夫
The Romance of the 12 Signs
of the Zodiac in the January 1990 issue
Astrology is at times viewed as a form of the occult and lacking in logic. Although it seems to run counter to science at first glance, this article explains how astrology actually incorporates the logic of the grand universe and is an unfinished, almighty book that inspires the human spirit and the arts in such realms as literature, paintings and music. This is a special feature that helps to renew our perspective of astrology. Photo:ALAO YOKOGI
2000年1月号
スザンナ・ハウのサターン・リターンズ
ソフィア・コッポラ監督作品『ヴァージン・スーサイズ』の制作に全面的に関わったことで知られるエディターのスザンナ・ハウ。今は写真家に転身し、ブランドのキャンペーンビジュアルなどを手掛けている彼女ですが、ミレニアムの年には『花椿』に、20代後半に訪れるという受難の時期、サターン・リターンズについてのエッセイを寄稿していました。ある種の科学的な因果を感じさせる内容です。
Susanna Howe’s Saturn Returns
in the January 2000 issue
Editor Susanna Howe is known for her work on The Virgin Suicides film directed by Sophia Coppola. She has now transitioned her focus from editor to photography and is engaged in shooting visual marketing campaigns for luxury brands, but in the millennium issue she contributed an essay to Hanatsubaki about Saturn returns, a period in one’s late twenties that is marked by obstacles and challenges. Her writing feels as if it is based on a type of scientific causality.
2007年1月号 麗かな
岸田劉生の名作「麗子像」をリアルに再現・創造したクリエーション「麗かな」。中面ではクラシックな麗子像と二足歩行のロボット「PLEN」との競演が見られます。 撮影:ケイ オガタ
Urarakana in the January 2007 issue
“Urarakana” (Serene) is a realistic recreation of “Reiko-zo” (Portrait of Reiko), a masterpiece by Ryusei Kishida. The image in the middle shows a classical Reiko-zo and a two-legged PLEN robot engaged in a recital contest. Photo: Kei Ogata