
1961
スキーの大流行によりレジャー・
ブームが起こります。
一般の人たちにとって、旅行は特別なものでなく日常の延長として楽しむものという意識に変わっていきました。『花椿』誌面にも気楽に旅に出られそうな気分になる旅企画が多数登場しています。また、この時期は高度経済成長期ということもあり社員旅行が急増、ブームの盛り上がりを助長しました。
The popularity of skiing caused a significant increase in recreational activities.
People no longer regarded voyages as special events, but instead started to enjoy travelling as a part of everyday life. The pages of Hanatsubaki contained many travel features that made travel seem simple and easy. Japan was also in the midst of a period of rapid economic growth, which led to a dramatic increase in company retreats, helping drive the travel industry even further.
1963-1964
63年の流行語には
「バカンス」が選ばれ、
64年には東海道新幹線が開業。
In 1963,“vacance” (vacation) was chosen as a buzzword, and in 1964, the Tokaido Shinkansen (bullet train) line began commercial operations.
1966
66年のいざなぎ景気によって景気が好転した日本に、カラーテレビ・カー・クーラーの通称3Cの概念が浸透。
In 1966, the Izanagi Boom contributed to an economic upturn in Japan and the 3Cs – color TVs, cars, and coolers (equivalent to an air conditioner in English) – became status symbols.
1967
67年には「マイカー族」が流行語になりました。
In 1967, “my-car-zoku,” a word describing car owners, became a buzzword.
1961
また、60年代は宇宙開発が進んだ時期ともいえ、61年にはユーリイ・ガガーリンを乗せたロシアの宇宙船ボストーク1号が地球を周遊。
This decade also witnessed significant progress in space exploration as evidenced by Russian cosmonaut Yuri Gagarin’s orbit around the earth in Vostok 1 in 1961,
1968
68年にはスタンリー・キューブリック監督映画作品『2001年宇宙の旅』も公開されています。それらの革新的な出来事は少なからず、人々の旅や移動に対する考えに影響を与えていたのではないでしょうか。
In 1968, the science fiction movie 2001: A Space Odyssey, produced and directed by Stanley Kubrick, debuted in movie theaters. In such ways, the 1960s was a period of considerable innovation and creativity―which undoubtedly influenced attitudes toward travel and migration.
1969
つづく69年にはアメリカのアポロ11号が人類で初めて月面に着陸。
69年6月号の『花椿』には宇宙旅行についての考察がなされている特集「どこか遠くへ行ってみたい」が登場しています。パリや東南アジアなど海外への旅を取り上げる特集がある一方で、『花椿』では日本のご当地に注目し、当時の花椿会員による座談会を通じて各地の地理的文化的背景に触れる特集を連載していました。そのように、当時の『花椿』の特徴は海外と日本、というふたつの視点で旅を提案しているということ。その志向は日本とパリの名所をファッション・フォトのように切り取った「Nippon Scope」、「Paris Scope」という連載にも見て取れます。
1969
Followed by the first moon landing made by the American spacecraft Apollo 11 in 1969.
The June 1969 issue of Hanatsubaki included a special feature on space travel titled, “Dokoka Toku e Ittemitai” (I Want to Go Somewhere Far Away). In addition to covering stories on traveling overseas to destinations like Paris and Southeast Asia, Hanatsubaki also focused attention on local destinations in Japan. Based on discussions with Hanatsubaki members at the time, the magazine consecutively published special features showcasing geographic and cultural traits of local areas across Japan. Hanatsubaki at the time typically provided suggestions for both overseas and domestic voyages as exemplified by the serialization of “Nippon Scope” and “Paris Scope,” which displayed cutouts of famous sites in Japan and Paris in a style similar to a fashion photo layout.