
1961
坂本九がうたう「上を向いて歩こう」が大流行していた1961年、日本は戦後からの脱却を図る高度経済成長期に突入していました。
それにともない資生堂は大々的なメーキャップ・キャンペーンを開始。日本流行色協会が予測した4色に既存の3色を足した7色を「キャンディ・トーン」として発売し、明るく健康的な色の口紅は当時の流行に。『花椿』誌上でもそれに連動した企画が行われました。
1961
In 1961, the year when Kyu Sakamoto’s song“Ue wo Muite Aruko” (Sukiyaki) was a big hit,Japan was working towards breaking free from the postwar period as it entered into a period of high economic growth.
In like manner, Shiseido launched a large-scale makeup campaign. Along with the four colors predicted to be in fashion for the latest season by the Japan Fashion Color Association (JAFCA), Shiseido added three existingcolors and released a new line of lipstick called “Candy Tone.” The seven bright and healthy shades of lipstick set a new trend during this period. A project linked to this marketing campaign was also carried out within the pages of the Hanatsubaki magazine.
1964
キャンペーン企画はその後も東京オリンピックと連動した64年の「メイクアップトウキョウ」や、健康的に肌を焼くというまったく新しい女性像を提案した65年の「太陽に愛されよう」、さらに日本で4年にわたる一大ピンクブームを巻き起こした65年の「チェリー・ピンク」、66年の「ピンク・ピンク」、68年の「ピンク・ポップ」、69年の「ピンク・パウワウ」につながっていきます。誌面のレイアウトも50年代よりも明るく、大胆になりました。
また、60年代は世界的に英国発のストリートカルチャー、「スウィンギング・ロンドン」が大ブームに。
新しい感覚を持つ「若者」に注目が集まりました。その影響からか、資生堂もリボンや花のイラストをあしらったかわいらしいデザインの10代向け化粧品「ティーンズ」を発売。『花椿』ではそれらの商品を紹介しながら、ティーンやこれからお化粧を始める新社会人の方へ向けての特集が組まれるようになりました。
1964
The campaign project was later expanded into “Makeup Tokyo” in 1964 which was linked to the Tokyo Olympics; “Beloved by the Sun” in 1965 which introduced a brand new image of women with healthy tanned skin; “Cherry Pink” in 1965 which ignited a major pink boom in Japan lasting four years; “Pink Pink” in 1966; “Pink Pop in 1968; and “Pink Pow-Wow” in 1969.The magazine layout took on an even bolder and vibrant look than in the 1950s.
In the 1960s, the British fashion and cultural scene known as “Swinging London” created a great sensation across the world.
The younger generation with their new outlook and perspective was the focus of attention. This trend influenced Shiseido to release “Teens,” a line of makeup for teenagers designed with cute illustrations of ribbons and flowers. Hanatsubaki began introducing these products and moved towards publishing special features targeting teens and young working adults who would soon be wearing makeup.
1966
ティーンとともに「男性」の基礎美容が一般化したのもこの頃です。
64年に平凡社から創刊された『平凡パンチ』が提案したといわれるアイビー・ルックなどの流行を受けて、資生堂でもMG5シリーズの一新、そして『花椿』でも66年あたりから男性向け美容情報の連載が始まりました。
1966
It was also around this time that basic beauty care for teens and men became the norm.
Finding inspiration from the Ivy Look and other trends introduced in the Heibon Punch magazine issued by Heibonsha in 1964, Shiseido brought back the MG5 series, and from about 1966, Hanatsubaki began publishing articles containing beauty tips and information for men.